Skip to main content

VEELGESTELDE VRAGEN

STAAT EN AANBOD

Tonen de foto’s in de webshop steeds het exemplaar dat te koop staat?

Zeer zeker! Wij gebruiken altijd zelfgemaakte foto’s van de te koop gestelde items. Op die manier maken de foto’s deel uit van de omschrijving en helpen ze u bij het beoordelen van de staat.

Wat betekenen termen als ‘goede staat’, ‘zeer goede staat’, ‘bijna nieuwstaat’ en ‘nieuwstaat’?

Staatomschrijving is per definitie een subjectieve aangelegenheid: omschrijvingen als ‘goede staat’, ‘zeer goede staat’ en ‘bijna-nieuwstaat’ hebben nooit exact dezelfde betekenis voor twee verschillende kopers. Ze bieden dus geen perfect beeld van de staat van een object. Toch kunnen ze, mits enige flexibiliteit bij de interpretatie, als een goede leidraad dienen. Heel algemeen gesteld gebruiken wij ze in de volgende betekenis:

  • ‘Goede staat’: normale, gemiddelde gebruikssporen, zoals lichte kreukjes en schaafplekjes;
  • ‘Zeer goede staat’: geringe gebruikssporen, bovengemiddeld goede staat. Wanneer een item heel dicht aanleunt bij bijna nieuwstaat, dan gebruiken we soms de omschrijving ‘zeer, zeer goede staat’;
  • ‘Bijna nieuwstaat’: minieme gebruikssporen die maken dat het item net geen nieuwstaat is. Wij gebruiken ‘quasi-nieuw’ en ‘als nieuw’ soms als synoniemen voor bijna-nieuwstaat.
  • ‘Nieuwstaat’: zonder noemenswaardige gebruikssporen.

Naamsvermeldingen worden altijd vermeld, ongeacht de algemene staat van een album.

Wat is de minimum vereiste staat voor een item in de webshop?

In principe beantwoorden items in de webshop minstens aan goede staat. Uitzonderingen zijn mogelijk bij zeer zeldzame objecten, omdat die – net door hun zeldzaamheid – ook gewild kunnen zijn in minder goede staat. Uiteraard wordt de staat ook in deze gevallen heel duidelijk benoemd in de omschijving.

Hanteren jullie dezelfde criteria bij de staatbeoordeling van oude, antiquarische albums als bij meer recente uitgaven?

Zoveel mogelijk, maar niet helemaal. De ouderdom en fragiliteit van een album spelen namelijk ook een belangrijke rol. Neem bijvoorbeeld  een heel recent album met een stevige kreuk in de cover. Zo’n exemplaar kan je bezwaarlijk ‘goede staat’ noemen: het wijkt  sterk af van de gemiddelde staat van een recente uitgave We bieden  dergelijk album  dan ook nooit aan in de webshop.  Maar een oud, zeldzaam album met een stevige kreuk beantwoordt mogelijk wél aan de gemiddelde staat van dergelijk item, zodat het wél kan omschreven worden als ‘goede staat’. Een ander voorbeeld: een recente uitgave met een naamsvermelding op de cover is geen ‘goede staat’ en komt dus niet in de webshop te staan. Maar een zeldzaam album uit de jaren 1950 met een naam op de cover kan verzamelwaardig zijn en zou daarom wél in de shop mogen. Hanteer dus enige flexibiliteit bij de interpretatie van de staatomschrijvingen en kijk steeds naar de foto’s. Bij oudere, duurdere of zeldzame items zullen doorgaans veel meer foto’s  worden getoond om u te helpen bij de staatbeoordeling. En beduidende mankementen worden – behoudens vergissingen – steeds vermeld.

Hoe weet ik dat de opgegeven staat overeenkomt met de werkelijke staat van het object?

Wij omschrijven de objecten die we verkopen steeds naar eer en geweten. Het is nooit de bedoeling om kopers op het verkeerde been te zetten. Indien u twijfelt aan de omschrijving of toegevoegde foto’s, stel dan gerust vragen over de staat voor u beslist om te bestellen of niet.

Kan ik aankopen retourneren?

Ja, dat kan, maar uiteraard onder welbepaalde voorwaarden. Voor meer details verwijzen we u graag door naar de Algemene Voorwaarden.

VERZENDING/OPHALEN

Met welke verzender worden aangekochte items verstuurd?

Dat hangt af van het formaat en de waarde van uw aankopen. Wij kiezen steeds de verzendoptie die het best past bij de vereisten van uw pakket.

Kan ik zelf een verzendbedrijf kiezen?

In regel kiest Stripwinkel Sammy het verzendbedrijf. Indien u er op staat dat gebruik wordt gemaakt van een verzendbedrijf van uw keuze, dan kan dat vaak, maar dit kan wel gevolgen hebben voor de aangerekende verzendkost.

Worden items steeds met trackingcode verzonden?

Ja. De code wordt u medegedeeld zodra uw pakket onderweg is, zodat u de reisweg kan volgen. Zo kan u bijvoorbeeld bij ‘niet-thuis-bij-levering’ makkelijk achterhalen waar u uw pakje dient op te halen.

Wat als ik mijn pakje niet tijdig ophaal in het ophaalpunt en het wordt naar afzender geretourneerd?

We kunnen uw pakje opnieuw naar u verzenden mits bijbetaling van de extra verzendkost.

Worden aankopen veilig verpakt voor verzending?

Aankopen worden steeds stevig verpakt. In regel maken we gebruik van professionele (boek)verpakking. Bij omvangrijke orders of buitenmaten, is het mogelijk dat we recup verpakkingsmateriaal gebruiken. Verder worden uw aankopen steeds verpakt in plastic en/of bubbelfolie; holtes in de verpakking worden doorgaans opgevuld met proppen papier.

Wat als mijn aankoop beschadigd geraakt tijdens verzending?

Dit gebeurt nagenoeg nooit, maar ongelukken kunnen uiteraard niet helemaal worden uitgesloten. Bij schade is het voor verzekeringsdoeleinden belangrijk dat u de schade documenteert door middel van foto’s. Ontvangt u een pakket met zichtbare schade of kreuken aan de buitenzijde? Neem dan steeds foto’s vóór u de verpakking opent. Neem ook foto’s van de verpakking binnenin, bijvoorbeeld van een album in de bubbelfolie. Neem ten slotte ook foto’s van het beschadigde album zelf. Bezorg ons vervolgens de foto’s via onze contactpagina. Wij nemen dan contact op met het verzendbedrijf. Sowieso zoeken we samen naar een gepaste oplossing.

Kunnen aankopen worden opgehaald?

Dat kan zeker, maar enkel op afspraak.

Kunnen aankopen contant worden betaald bij ophaling?

Dat kan zeker, maar enkel als u ophaalt binnen de drie weken na bestelling. Indien u later komt ophalen, dan dient u alvast de aankoopsom over te maken per overschrijving (uiteraard zonder verzendkost).

Hoe lang mogen aangekochte en reeds betaalde goederen bij Stripwinkel Sammy blijven liggen?

Aangekochte goederen dienen binnen een termijn van 12 maanden opgehaald te worden. Zie ook onze Algemene Voorwaarden!

Is gecombineerde verzending van aankopen via verschillende kanalen mogelijk?

Dat is zeker mogelijk, maar enkel op vraag van de koper. Heeft u bijvoorbeeld bij Stripwinkel Sammy besteld via zowel de webshop als LastDodo, dan kunnen uw aankopen op uw verzoek worden verstuurd in één pakket.

Welke verzendkost geldt bij gecombineerde verzending?

Wij hanteren dezelfde verzendkost voor onze webshop als voor aankopen via LastDodo. Deze geldt dus ook bij gecombineerde verzending van aankopen via deze twee kanalen. Bij onze veilingkavels bij Bobbedoes en Catawiki gelden soms andere verzendtarieven. Bij gecombineerde verzending van zulke veilingkavels met andere aankopen geldt steeds het hoogst vermelde tarief. Bijvoorbeeld: wanneer bij uw veilingkavel staat vermeld dat verzending 10 euro bedraagt en u wenst te combineren met een webshopaankoop waar de verzendkost 8 euro bedraagt, dan betaalt u voor het gecombineerde pakket 10 euro verzendkost.